Blog

ZIS-EPD: Careffect consultants aan de slag als trainers en floorsupport bij de opening van het Prinses Máxima Centrum

Vrijdag 18 mei was het D-Day; het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie opende haar deuren.

Het Prinses Máxima Centrum (PMC) is een initiatief om alle kinderoncologische zorg van Nederland te bundelen in één nationaal centrum. Dit ziekenhuis is centraal gevestigd nabij het UMC Utrecht (UMCU) en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Door zorg, onderzoek en onderwijs op één locatie te vestigen wordt kennisdeling binnen dit vakgebied vergroot en verbeteren de overlevingskansen van de kinderen.

Het uitgangspunt van het PMC is: ‘centraal wat centraal moet, lokaal wat lokaal kan’. Dit houdt in dat alleen complexe zorg in het PMC verricht wordt, terwijl de patiënten voor meer eenvoudige zorg terecht kunnen in ziekenhuizen in de regio; de zogenoemde shared care centra. Op deze manier kunnen de kinderen en hun familie hun gewone leven zo veel mogelijk voortzetten.

Deze centralisatie van zorg betekent voor het PMC een nieuwe organisatie, een nieuw gebouw en nieuwe medewerkers. Deze zorgprofessionals gaan onder andere werken als kinderoncoloog, verpleegkundige, doktersassistent, of apotheekmedewerker. Binnen deze functies gaan zij ook gebruik maken van een nieuw EPD (te weten HiX 6.1). Om hen hiermee wegwijs te maken heeft het PMC de hulp van Careffect gezocht.

De consultants van Careffect hebben binnen het opleidingstraject van de medewerkers verschillende taken uitgevoerd. Allereerst hebben zij lesmateriaal ontwikkeld voor de trainingen in het nieuwe EPD. Vervolgens hebben zij deze trainingen gegeven aan de kinderoncologen in de KOC’s*, de zorgplanners, apotheekmedewerkers en verpleegkundigen. Verder zijn er verschillende Quick Reference Cards en werkinstructies geleverd die gebruikt worden als naslagwerk bij registratie aan de bron. Bovendien is er een HiX-Helpdesk in het leven geroepen om de KOC-artsen op afstand te ondersteunen en zijn er meerdere presentaties gegeven op de zogeheten ‘Toegerust voor Transitie-dagen’, waar alle medewerkers (van de specialisten tot de facilitaire dienst) het PMC als organisatie en de nieuwbouw leerden kennen.

*KOC’s zijn Kinderoncologische centra waar de patiënten werden behandeld voor de opening van het PMC. De kinderoncologen in deze ziekenhuizen werkten veelal met EPIC en werken in het PMC voor het eerst met HiX. 

Dit alles heeft eraan bijgedragen dat de patiënten bij de opening op 18 mei niet alleen gastvrij in de nieuwbouw werden ontvangen, maar ook in het nieuwe EPD. De eerste patiënten zijn die dag opgenomen en de dinsdag erna hebben de eerste polibezoeken plaatsgevonden. Stap voor stap gaat het ziekenhuis op volle kracht draaien. In de beginfase werkten er voornamelijk zorgmedewerkers die vanuit het UMCU of het WKZ de overstap hebben gemaakt. Vanaf 1 juni zijn ook artsen en verpleegkundigen uit de KOC’s in het PMC komen werken. Om het PMC ook na de opening te ondersteunen, zijn er verschillende Careffect consultants aan de slag gegaan als floorsupport. Zichtbaar gekleed in gele polo’s lossen we zo veel mogelijk problemen op de werkvloer op. 

Het is een bijzondere ervaring om als consultant aan de slag te zijn bij de opening van een nieuw en specialistisch ziekenhuis. Alles wordt (letterlijk) vanaf de grond opgebouwd en is toegespitst op kinderen met kanker en hun familie. Zo is bijvoorbeeld het gebouw ingericht met een muziekstudio, school, tienerlounge en de ‘ontdekplek’ waar de patiënten alles kunnen leren over hun ziekte. Het openen van het grootste kinderoncologische centrum van Europa is een ambitieuze missie, maar het PMC zet hiermee duidelijk de toon in het centraliseren en specialiseren van zorg.

Careffect en opleidingstrajecten

De Business Unit ZIS-EPD van Careffect heeft ruime ervaring met HiX implementaties, in onder andere rollen als werkgroep begeleider, domeinleider of trainer.

De trainers van Careffect zorgen ervoor dat zorgmedewerkers veilig met HiX en patiëntgegevens kunnen werken. Met hun uitgebreide kennis over de gebruikerszijde van HiX leren zij de medewerkers hoe HiX werkt. Daarnaast hebben onze trainers inzicht in de backoffice-zijde van HiX, hierdoor creëren zij ook draagvlak voor het ‘waarom’ van registreren.